måndag 22 augusti 2011

~

Åkte till stallet vid halv 1 idag eftersom jag trodde det skulle ta ett tag att få in Malwin. Hovslagaren skulle komma vid 2.
Malwin är utstött i hagen och Joker (den högsta i rang) tycker inte alls om honom utan han jagar bort han så fort han kommer nära så det är ganska svårt att få in Malwin i stallet då man oftast måste gå förbi dom andra. Joker är så sjukt respektlös så han bryr sig inte alls om mig utan jagar bort Malwin även om jag leder han och försöker hålla avstånd. Han bryr sig inte heller om man står mer grimskaft och spö och viftar, inte ens om man slår till han. Idag vände han sig till och med om och gjorde ett litet utfall mot mig, inte alls kul! Han skulle verkligen behöva nån som jobbar med han..
Det var iaf därför jag trodde det skulle ta lång tid men jag hade tur så Malwin stod nära utgången och dom andra hästarna längst bort så det gick väldigt smidigt. Hade tajmat in hovslagaren väldigt bra också då han tappade en framsko igår.
Vi hade ganska lång tid på oss innan hovslagaren kom så det blev en rejäl rykt och behandling av alla sår han fått från hagen.
Hovis tyckte iaf att hans fötter var ganska förstörda. Han kunde inte göra så mycket eftersom det knappt fanns nått att fästa sömmarna i så han slog bara på framskon och fixade nitarna och strålarnna lite sen sa han att jag skulle ringa han nästa vecka igen så skulle han komma tillbaka när det fanns mer att jobba med. Ska inte rida han så mycket nu utan bara gå promenader tills hovarna och gallorna i benen blivit bättre, plus att han är lite öm i fötterna just nu.
Efter vi släppt ut han åkte vi till ryttarstugan och beställde Hoof First från märket Horse first (tror det heter så). Dom har en massa olika sorters produkter för leder, hovar, allmänt, päls osv och det ska tydligen funka väldigt bra så hoppas på det! Beställde 750g, kostar ca 440 kr och 2 kg 1000kr. Tänkte köpa Keep me sound först som är ganska allmänt för hovarna, lederna, musklerna osv men eftersom jag redan använder noni som är ganska allmänt för hela kroppen kändes det bättre att koncentrera sig på hovarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar