måndag 29 augusti 2011

Tappsko.. Igen

Igår när jag kom till stallet såg jag att Malwin tappat en bak sko, ingen större förvåning med tanke på hur hovarna ser ut, men ff väldigt irriterande. Fick inte tag på någon hovslagare heller. Det värsta var nog att det satt fast 2 sömmar i sulan på han. Letade fram hammare och nån tång men dom satt rejält så jag fick inte ur dom, men ville absolut inte att dom skulle sitta kvar utifall dom gjorde ont eller skulle kunna skada han, för dom satt lite tokigt till. Ringde till Allo och hon kom och hjälpte mig så tillslut fick vi ut dom. Det är tur att hans hage är mjuk och det finns inga stenar iaf. Fanns inte så mycket mer att göra så jag släppte ut han igen efter en rykt.
Idag åkte jag bara dit för att kolla hovarna, så gick bara ut i hagen med hovkrats, sårspray och aloe vera gel. Han var inte varm i någon hov så jag hoppas att han inte har ont efter gårdagen, dock såg jag att han började få ett litet skav efter en kotring så fick ta bort den. Lätt att det blir så när det är så blött och det är gummi som ligger mot. Har inte kunna ridit han nått sen jag fick han, om man inte räknar med en skrittur, så det känns inte så roligt. Tänker inte sitta upp heller förren jag känner att hovarna är okej, är väldigt kräsen när det gäller sånt. Utan hovar, ingen häst.
Det positiva i allt det här är iaf att han verkar ha kommit in i flocken väldigt bra nu och han ser ut att stortrivas! Jätteroligt att se han på lösdrigt med andra hästar eftersom han alltid fick gå själv förra året jag hade honom. Lösdrift är nog det bästa (iaf hittills, får se hur vintern är) jag någonsin har gjort, både för mig själv (mindre arbete för armen) och för Malwin av naturliga orsaker. Han man möjlighet att ha sin häst på en bra lösdrift tycker jag verkligen att man ska prova. Inge fel att ha hästen uppstallad dock, kan vara väldigt praktiskt det med.

Imorrn ska vi iaf till ryttarstugan och hämta vårat Hoof First som har kommit, hoppas att det hjälper med en superfart, iaf hjälper bra. Har bara hört bra saker om det så det ska nog bli bra det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar